In de uitzending van Kassa van 19 februari werd aandacht besteed aan criminelen die jongeren dwingen in telefoonwinkels dure telefoonabonnementen af te sluiten. De crimineel gaat er vervolgens met het dure telefoontoestel vandoor en de jongere krijgt van de telecomprovider de rekening gepresenteerd.
Kassa bracht in beeld hoe makkelijk dat vaak in de praktijk gaat en vroeg de winkels en providers om een reactie. Alleen Vodafone (wel wijs geworden na Youp van ’t Hek) en T-Mobile (waar het goed ging) durfden in de studio te verschijnen.
Vodafone, als reactie op de vaststelling dat het toch om een groot probleem ging:
Het kan heel intimiderend zijn als een grote brede jongen in je winkel staat en je ziet dat er iets niet in orde is. En je moet ook weten hoe ga je er mee om dat je er ook zelf geen problemen mee krijgt.
T-Mobile: Wij stellen toch de veiligheid van onze medewerkers voorop. Advies aan klanten: doe aangifte bij de politie als je zoiets overkomt.
Even vertalen: als ons personeel ziet dat er iets fout zit, zorgt het er voor buiten schot (of buiten armlengte) te blijven. Maar doet ú vooral aangifte. Wij sluiten ondertussen het abonnement af en ondernemen verder geen actie.
Het is duidelijk. Als jij voor de ogen van de telecomprovider in het water valt, zal hij er echt niet in springen om je te redden.
» Alle Berichten, Consument » Telefoonabonnement onder dwang
« Holland’s Got Talent vriendelijk voor tweede keus Ook Apple wil uw privacygegevens »