De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) weet dat bepaalde tandbleekproducten schadelijk zijn voor de gezondheid, maar treedt hier bewust niet tegen op. Waarom niet? Omdat de consument er geen klacht over indient, zegt de NVWA.
“De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten” en “Onveilige producten laat de NVWA door producenten, importeurs of winkeliers uit de handel halen”, staat er op de website van de autoriteit.
Mooie woorden, maar loze kreten, zo bleek afgelopen zaterdag tijdens de uitzending van het consumentenprogramma Kassa dat tandbleekproducten onderzocht. Koop je deze bij de drogist, dan mag het percentage waterstofperoxide niet hoger zijn dan 0,1 procent. Tandartsen mogen niet hoger gaan dan 6 procent. Maar via internet zijn Crest Whitestrips te koop met een verboden percentage van 6 tot 14 procent dat gezondheidsproblemen kan veroorzaken.
Weet de Voedsel- en Warenautoriteit hiervan? Ja, dat is bekend, zegt woordvoerder Benno Bruggink. Wordt er tegen opgetreden? Nee, dat niet. Waarom niet? Omdat we daar de mankracht niet voor hebben én het niet ons beleid is, zegt Bruggink. Alleen als consumenten zelf een klacht indienen zou er actie kunnen worden ondernomen.
Het tekort aan mankracht is een valide argument, maar dat het het beleid zou zijn niets te doen is toch wel in flagrante tegenspraak met wat op de website staat (“Onveilige producten laat de NVWA door producenten, importeurs of winkeliers uit de handel halen”). De Kassa-presentatrice wist ook niet wat ze hoorde en vroeg nog eens door. Nee, alleen als consumenten zelf klachten indienen en die hebben niet geklaagd, was het antwoord, dus helaas pindakaas.
Dat een consument niet bij de NVWA aanklopt kan ik me wel voorstellen. Politieagenten worden geacht op te treden als er door rood wordt gereden, voetbalscheidsrechters als iemand onderuit wordt getrapt, luchtverkeersleiders als vliegtuigen in elkaars route dreigen te komen en de NVWA als die ziet dat er verboden onveilige producten worden verkocht. O nee, dat laatste niet. In dat geval legt de NVWA de verantwoordelijkheid dus bij de consument die kennelijk moet weten hoe alle betreffende wetten in elkaar steken en bij misstanden vervolgens een klacht moet indienen. Is het redelijk zoiets te verwachten van een consument? Natuurlijk niet. Die denkt juist dat de NVWA (of de politieagent, scheidsrechter of luchtverkeersleider) voor dat werk wordt betaald, wat natuurlijk ook zo is. Meneer Bruggink van de NVWA, uw opstelling is te gek voor woorden. Maar gelukkig is er nog een consumentenprogramma als Kassa dat de webshops die Crest Whitestrips verkopen hierop heeft aangesproken. De verkoop is daarop gestaakt. Dank Kassa. Shame on you NVWA.
» Alle Berichten, Consument » Voedsel- en Warenautoriteit: Als de consument...
« Ziggo stuurt klanten met nieuwe voorwaarden volledig het bos in Apple privacyvriendelijk? Nou… dat valt nog te bezien »