Sommige webshops hanteren eigen ethische normen en waarden. Niets op tegen, maar je kunt je doel ook voorbijschieten. En dat lijkt bij Waschbaer.nl het geval.
Webshop Waschbär heeft een ideologische achtergrond. ”Waschbär is een begeleider op weg naar bewuste consumptie. Wij willen mensen stimuleren het dagelijkse leven ecologischer vorm te geven en sociale verantwoordelijkheid te nemen” staat er op de website.
Niemand die het daar oneens mee zal zijn. Maar de manier waarop Waschbär dat in de praktijk brengt roept toch wat vraagtekens op. De webshop biedt namelijk wel allerlei producten onder de tien of twintig euro aan, maar denk niet dat je die ook zomaar kunt kopen. Het minimale bestelbedrag is € 30,00, exclusief verzendkosten. En die mededeling krijg je gewoonlijk pas te zien krijgt als je je bestelling wil afronden.
Waarom dat zo is? Samengevat zegt Waschbär daarover:
We proberen zo ecologisch mogelijk te werken en daarom sturen we de vrachtwagen met de bestellingen die uit Duitsland moeten komen pas de weg op als hij vol is. Daarom is de minimum levertijd 14 dagen. En we willen vermijden dat de wagen voor minder geld de weg op wordt gestuurd.
Dat je je vrachtwagens het liefst pas laat rijden als ze vol zijn, daar kan ik in komen. Daar kun je wel een ecologisch label aan hangen. Maar wat de waarde van de bestelde producten hiermee heeft te maken ontgaat me volkomen. Het is nu eenmaal geen wet van Meeden en Perzen dat er meer vrachtwagens zullen rijden als er producten van onder de € 30,- worden besteld.
Aansporing om meer te kopen
Eerder het tegendeel, want door een ondergrens van 30 euro te stellen, spoort men klanten nu in feite aan vooral meer te bestellen, waardoor de vrachtwagens sneller vol zijn en dan kunnen gaan rijden. Een opmerkelijke gedachtegang. Wie bewust aanzet tot het kopen van al dan niet nuttige producten die anders misschien niet eens waren geproduceerd moet met een goed verhaal komen als hij meent dat dit ecologisch verantwoord is. Je daarbij “een begeleider op weg naar bewuste consumptie” te noemen is wellicht ook wat te hoog gegrepen. Klanten worden immers niet aangespoord om zo min mogelijk producten te kopen (wat ecologisch verantwoord kan worden genoemd) maar daarentegen juist zoveel dat de grens van dertig euro wordt gehaald.
Overigens is zo’n doelstelling natuurlijk ook heel goed te bereiken door gewoon geen spullen onder de dertig euro te verkopen, maar daar kiest Waschbär nu even niet voor. Wel voor het aanzetten tot een hoger bestedingspatroon, want die ondergrens van € 30,- moet sowieso worden gehaald. En omdat – hoe je het ook draait of keert – aan een bedrag van 10, 20, 30, 40 of 50 euro nu eenmaal niets ecologisch zit, lijkt de logische conclusie dat er voor Waschbär eerder een financieel aantrekkelijke kant aan zit.
‘Functionele’ cookies
Dat wordt nog eens versterkt door een ander opmerkelijk tintje aan de website van Waschbär: de cookieverklaring. Via de instellingsmogelijkheid hiervan krijg je te zien dat in eerste instantie alleen functionele cookies zijn ingesteld. Dat is mooi, want zo hoort het. Maar dan volgt de mededeling dat partners van Waschbär je persoonsgegevens krijgen (zeg maar kopen, want zo gaat dat met persoonsgegevens) om die “te verwerken”. En dat is niet zo mooi, want zo hoort het niet.
Functionele cookies zijn noodzakelijk om een website goed te laten draaien. Het verwerken van persoonsgegevens is daarvoor helemaal niet nodig en zeker niet als dit door allerhande ‘partners’ gebeurt. In dit geval zijn dat Google en Consentmanager.net. Wat deze bedrijven met jouw persoonsgegevens doen kom je niet te weten. Er staat wel dat daarover informatie wordt gegeven, maar die is niet te vinden. De hele werkwijze botst dus aan alle kanten met de AVG, de wet op de privacy. Om maar niet te spreken over Waschbär’s missie “Wij willen mensen stimuleren (….) sociale verantwoordelijkheid te nemen”.
“Bescherm wat je liefhebt” propageert Waschbär prominent op zijn homepage. Dat zul je dan toch echt zelf moeten doen. Want van een bedrijf dat aanspoort tot een hoger bestedings- en productiepatroon en persoonsgegevens van klanten aan ‘partners’ doorgeeft is weinig te verwachten. Hier valt – zeker met het oog op de zo gepropageerde eigen waarden – wat uit te leggen.
» Alle Berichten, Consument » De opmerkelijke ethische normen en waarden...
« Hoe effectief zijn de uitspraken van de Reclame Code Commissie? ‘Nieuwe’ betaalrekening SNS niet meer dan ordinaire prijsverhoging »