De nieuwe privacywetgeving die eind mei van kracht werd, had de bedoeling zaken duidelijker te maken. Of dat helemaal is gelukt, laat ik even in het midden. Zeker is wel dat men er bij de klantenservice van Nuon in ieder geval inventiever van is geworden.
Wie voor informatie belt kan het verzoek krijgen eerst zijn persoonlijke gegevens (naam, adres, geboortedatum e.d.) door te geven. Hiermee wordt met betrekking tot de serviceverlening een weg ingeslagen die nieuw genoemd kan worden. Ik weet het; nieuwe tijden, nieuwe gewoonten, maar toch. Als je in een winkel informatie wilt hebben over een wasmachine, hoef je echt niet eerst je persoonsgegevens op te hoesten voordat je verder wordt geholpen.
Bij Nuon is deze werkwijze kennelijk met de bestempeling ‘ouderwets’ naar de achtergrond gedrongen. Eerst persoonsgegevens. De rotsvaste onderbouwing hiervoor luidt: “De regels van de overheid schrijven voor dat we dat moeten vragen en doen we het niet dan krijgen we hoge boetes”. Een reden waarom men die gegevens eigenlijk moet hebben heeft men ook: “We hebben die nodig voor het geval het tot het afsluiten van een contract komt.”
De eerste bewering (de overheid verlangt het) is klinkklare onzin en niet meer dan een blaffende imponeringstactiek, de tweede (contractafsluiting) op zich juist, maar totaal niet relevant. Daarvoor werd geen contact opgenomen met de klantenservice. Discussiëren daarover heeft echter geen zin. Geen persoonsgegevens, dan ook geen informatie van de klantenservice van Nuon en het gesprek wordt beëindigd.
Zo’n voorval maakt verschillende dingen duidelijk; vooral dat je niet met een servicemedewerker, maar met een verkoper hebt te maken. Mensen die eerst al je gegevens willen hebben voor een contract en dan pas bereid zijn informatie te geven, behoren altijd tot die categorie. Bij Nuon zitten ze kennelijk op de afdeling klantenservice.
“Verwacht gerust kwaliteit van onze klantenservice” staat op de website van het energiebedrijf. Verwachten is één ding, krijgen duidelijk iets anders.
» Alle Berichten, Consument » Klantenservice Nuon geeft alleen informatie in...
« Ondanks rellen toch Zwarte Piet bij intocht in Wildrecht Heeft een klacht indienen bij Autoriteit Persoonsgegevens wel zin? »