Netbeheerder Stedin is bezig de oude energiemeters te vervangen door de nieuwe ‘slimme meter’. Sommige mensen willen die uit privacyoverwegingen niet hebben. Weigeren mag, zegt Stedin, maar de netbeheerder voert wat dat betreft wel een ontmoedigingsbeleid dat zo ver gaat dat men de consument zelfs onjuiste informatie geeft.
Klanten van Stedin ontvangen post met de aankondiging dat binnenkort slimme meters in de wijk zullen worden geplaatst. De huidige meter voor elektriciteit/gas wordt dan gratis vervangen. Wie geen nieuwe meter wil kan ik dat via de website van Stedin laten weten.
De bewuste webpagina maakt duidelijk dat weigeren kan, maar dat dit volgens Stedin zeker niet slim is. De nieuwe meter wordt volop aangeprezen en vervolgens vraagt men de bezoeker of deze goed doordrongen is van de voordelen en of hij op zijn weigering wil terugkomen of toch wil doorzetten. Dat laatste kan door de subtiele tekst “Ja, en ik weiger toch de slimme meter” te activeren. Aan eventuele nadelen van de meter wordt geen enkele aandacht besteed.
Geen nachttarief meer
Ondertussen is er nog iets duidelijk geworden. In haar brieven naar haar klanten rept Stedin er met geen woord over, maar pas op de website is te lezen dat degene die zijn oude meter met dag- en nachttarief wil houden voortaan niet meer kan profiteren van het nachttarief. Dat kan alleen nog met een slimme meter.
Toch maar eens informeren bij de klantenservice hoe dat zit. Om het kort te houden: volgens Stedin heeft de overheid bepaald dat de netbeheerders het nachttarief bij de oude meters moeten afschaffen. Is dat echt zo? “Ja, meneer.”
Rijksoverheid: informatie van Stedin klopt niet
Vervolgens gebeld met de afdeling voorlichting van de Rijksoverheid en dan wordt duidelijk dat de bewering dat het nachttarief op gezag van de overheid moet worden afgeschaft van geen kant klopt. Conclusie: Stedin probeert je dus maar wat wijs te maken.
Overigens, kan dat wel, zomaar het nachttarief afschaffen? Je hebt indertijd toch via je energieleverancier een overeenkomst afgesloten waarin toezeggingen over een nachttarief zijn gedaan? Die mening heeft de Consumentenbond ook. Die afspraken gelden volgens haar nog steeds en er wordt aangeraden de vraag anders maar eens aan de geschillencommissie voor te leggen.
Digitale meter kan ook
En dan nog een puntje; degenen die geen slimme meter willen hebben hoeven niet bang te zijn dat ze die alsnog moeten accepteren op het moment dat hun huidige meter aan vervanging toe is. In dat geval kan men kiezen voor een digitale meter die – net als de huidige – niet in verbinding staat met Stedin. Weet Stedin dit? Natuurlijk. Meldt zij dat haar klanten ook op haar website of in het toegestuurde voorlichtingsmateriaal? Nee, met geen woord.
Dat Stedin graag iedereen aan de slimme meter ziet, is voorstelbaar. Het levert de netbeheerder alleen maar voordelen op. Maar om weigeraars met valse informatie te ontmoedigen is misleidend en gaat echt te ver.
» Alle Berichten, Consument » Stedin geeft onjuiste voorlichting over slimme...
« Zelfscannen bij Jumbo kan een euro kosten De onzichtbare inkt van Minerva-leden »