BOVAG presenteert zich graag als een organisatie die consumenten zekerheid kan bieden. Maar tijdens een uitzending ‘Groeten van Max’ bleek dat de consument juist extra moet opletten als hij zaken doet met een BOVAG-bedrijf.
Ach, het staat er zo mooi op de website van BOVAG:
“Voor de consument is BOVAG een breed geaccepteerd kwaliteitskeurmerk. Bedrijven die zich bij BOVAG willen aansluiten, moeten voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Het zijn betrouwbare bedrijven die op deskundige wijze hun werk doen.”
Tot die strenge kwaliteitseisen van BOVAG behoort in ieder geval niet dat hun leden zich aan de wet moeten houden. Dat maakte de uitzending ‘Groeten van Max’ van 19 juni wel duidelijk.
Sinds 2008 zijn winkels wettelijk verplicht all-in prijzen te vermelden. Dat geldt ook voor dealers van bijvoorbeeld campers. Maar tijdens de uitzending van Max bleek dat klanten wel met een mooie prijs naar de dealer worden gelokt, maar dat de uiteindelijk verkoopprijs vele honderden euro’s hoger kan uitvallen.
BOVAG-voorzitter Bertho Eckhart was speciaal naar de studio gekomen om uiteen te zetten wat hij vond van de handelswijze van zijn leden. Eerlijk gezegd had hij daar niet zoveel moeite mee, gezien zijn commentaar (video): “Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen beleid, wij kunnen dat niet opleggen” en “Je ziet een beetje de overgangsfase van het oude naar het nieuwe beleid.”
Dat ontlokte presentator Sybrand Niessen terecht de logische reactie: “Een wet van 9 jaar, meneer Eckhart, kom op! Dat is toch geen overgangsbeleid.”
Het bleek niet aan de BOVAG-voorzitter besteed, die bleef er onverstoorbaar onder. 9 jaar is niet niks, maar hij vond het duidelijk een redelijke zaak dat je het dan nog over een overgangsperiode hebt en dat zijn leden maar zelf moeten weten hoe ze hiermee omgaan. Met andere woorden: ze bepalen zelf maar of ze zich wel of niet aan de wet houden.
Een dergelijke laconieke houding is niet meer opmerkelijk, maar zorgelijk te noemen. Van bestuurders met dergelijke opvattingen kun je je zelfs afvragen of het wel juist is dat zij de voorzittershamer hanteren.
In dit geval gaat het om verkopers van campers, maar wat voor hen geldt, geldt dan ongetwijfeld ook voor de andere branchegenoten, zoals bijvoorbeeld verkopers van tweedehands auto’s die soms toch al gebukt gaan onder een bepaalde naam. Maar voor hen is het natuurlijk wel prettig te weten dat hun voorzitter ze steunt als ze zich niet aan de wet houden omdat het dan kennelijk om een ‘eigen beleid’ gaat.
Ondertussen doet het een beetje kleinzielig aan dat BOVAG zelf wel moppert op politie en openbaar ministerie die onvoldoende hard achter fraudeurs van tellerfraude aan zouden gaan (zie punt 6 op deze webpagina van BOVAG). Maar ja, die wet is nog maar 3 jaar oud en dan kun je natuurlijk helemaal spreken van een overgangsfase, dus dat is eigenlijk een beetje spijkers op laag water zoeken van BOVAG.
BOVAG voor consumenten een breed geaccepteerd keurmerk met strenge kwaliteitseisen? Na de reactie van de voorzitter van deze organisatie zou ik als consument extra op mijn hoede zijn als ik zaken zou moeten doen met een BOVAG-lid.
» Alle Berichten, Consument » BOVAG vindt dat leden zich niet...
« Rabobank wil volledige zeggenschap over je geld Daarom werken administraties niet klantgericht »