We ontkomen er niet aan dat we vaker dan we willen te maken krijgen met de zogenoemde algemene voorwaarden. Maar als je ze goed leest, kun je ze niet zelden belachelijke bepalingen noemen.
U wilt er eens een mooie avond van maken in een goed restaurant. Helaas, gaandeweg de avond wordt duidelijk dat het met een van de gerechten erg mis was.
Zodanig zelfs, dat uw partner zich vanwege acute voedselvergiftigingsverschijnselen enige tijd moet terugtrekken. U spreekt het personeel aan over het betreffende gerecht en men is het met u eens dat hiermee inderdaad iets fors fout is. De maat is vol, de avond bedorven, u wilt naar huis en verzoekt om de jassen. Helaas, die waren aan het begin van de avond wel keurig weggehangen door het personeel, maar nu niet meer vindbaar. De kwaliteit en het model van de kleding hebben een ander kennelijk te zeer bekoord. De vraag “Wat nu?” ligt voor de hand en wordt dan ook gesteld. De ober, pardon, de gastheer, heft glimlachend bezwerend de handen en zegt in dezen helaas niets voor u te kunnen betekenen.
“Maar onze jassen zijn weg. En die heeft u weggehangen.”
“Ik weet het. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden die wij betreuren. Maar mag ik u in dit geval wijzen op onze Uniforme Voorwaarden Horeca?”
???
“En dan met name op artikel 12 lid 8:
“En van opzettelijke schade is geen sprake, evenmin als van grove schuld. Dit is nu wat wij noemen typisch een ongelukkige samenloop van omstandigheden.”
“Hoe verzint u het! Ik wil de bedrijfsleider spreken!”
De bedrijfsleider:
“Meneer wenst af te rekenen?”
“Afrekenen? Onze jassen zijn kwijtgemaakt en mijn vrouw heeft hier een voedselvergiftiging opgelopen. Zij wil zo snel mogelijk naar huis!”
“Dat kan ik me onder deze omstandigheden voorstellen. Maar dat laat onverlet dat uw rekening nog open staat.”
“Hoe komt u erbij?!!”
“Dat kan ik wel toelichten. Hier mag ik u wijzen op dit geel gearceerde gedeelte van artikel 12 lid 3 van de Uniforme Voorwaarden Horeca, niet voor niets geaccepteerd in de gehele horecabranche:
Onder druk van steeds meer opdringend omringend personeel wordt de rekening voldaan en gaat u naar de parkeerplaats om daar tot de ontdekking te komen dat uw auto zwaar is beschadigd na een mislukte parkeerpoging met het bestelwagentje van het restaurant. Gebruik is zelfs niet meer mogelijk.
U gaat verhaal halen.
“Mijn auto is aan gort gereden door jullie. Om welk artikel gaat het nu?!”
Uw gastheer glimlacht fijntjes.
“U raakt ingespeeld op de situatie. Dat is prettig te merken. In dit geval belanden wij bij lid 5 van het u inmiddels bekende artikel 12:
“En hier was wederom geen sprake van opzet of grove schuld, maar van een ongelukje. Harry is geen kwade jongen, maar hij heeft net zijn rijbewijs en is nog wat onzeker. We hebben het allemaal moeten leren, nietwaar?”
“Ik geef het op. Wat nu?”
“Wij bellen even een taxi voor u. Service is ons kenmerk, meneer”.”
De taxi komt. De chauffeur kijkt bedenkelijk naar uw zieke en nog kokhalzende vrouw.
“Dat ziet er niet best uit. We gaan toch geen gekke dingen doen onderweg? Als er wordt gespuugd zal ik daarvoor een schadevergoeding in rekening moeten brengen. Wat de kosten betreft; u bent bekend met onze Algemene Taxivoorwaarden dienaangaande?”
Eens lekker rustig de Uniforme Voorwaarden Horeca doorlezen? Ze zijn hier te downloaden.
» Alle Berichten, Consument » Belachelijke bepalingen
« Consumentonvriendelijke inkoopactie van Vereniging Eigen Huis De onzinbloemetjes van Vara’s Belbus »