Soms wordt iets zo groot dat de oorspronkelijke doelstellingen uit het oog worden verloren. Dat kan ook consumentenorganisaties overkomen, zoals Vereniging Eigen Huis. Leden daarvan verwachten natuurlijk een consumentvriendelijke behandeling. Maar het aanbod om aan de collectieve inkoop van energie mee te doen vertoont op dat gebied nogal wat rafels.
Het begint al bij het aanmeldingsformulier waarbij de optie om 2 sms-berichten van VEH te ontvangen al standaard is aangevinkt. Of het juridisch bezien mag doet er even niet toe, wel dat de enige consumentvriendelijke manier is de consument zelf te laten kiezen of hij deze mogelijkheid wel of niet wil aanvinken.
In de de algemene voorwaarden van deze actie wordt helemaal duidelijk over de schreef gegaan. Zo laat men weten dat bij aansprakelijkheid een eventuele schadevergoeding afhankelijk is van hetgeen wordt uitbetaald door de verzekeringsmaatschappij. Bedrijven die onderling zaken met elkaar doen kunnen zoiets bepalen, maar als het om consumenten gaat, mag de aansprakelijkheid gewoon niet worden beperkt. Het zou verbazend zijn als de juridische afdeling van Vereniging Eigen Huis dat niet zou weten. Evenals dat bekend moet zijn dat het niet juist is in de voorwaarden te bepalen dat eventuele geschillen alleen kunnen worden voorgelegd aan de rechter in Amsterdam. Consumenten (en dat zijn de leden van VEH) hebben namelijk wettelijk het recht hun zaak door de rechter in hun eigen woonomgeving te laten behandelen. Ook daarmee gaat de Vereniging Eigen Huis dus in de fout.
Daarnaast is het kwalijk dat zowel de Vereniging Eigen Huis als iChoosr (het bedrijf dat de collectieve inkoop verder regelt) zich het recht toe-eigenen om degenen die aan de inkoopactie meedoen allerlei commerciële berichten toe te sturen. Het is even goed lezen maar dit houdt artikel 5.1 van de voorwaarden wel in. Zoiets is spam en wettelijk verboden.
Vereniging Eigen Huis mag dan een consumentenorganisatie zijn, de manier waarop zij haar energie-inkoop aan de man brengt is zeker niet consumentvriendelijk.
» Alle Berichten, Consument » Consumentonvriendelijke inkoopactie van Vereniging Eigen Huis
« Trivago vindt niet het beste tarief Belachelijke bepalingen »