iPhone- en iPad-gebruikers die de nieuwste versie van iOS willen installeren krijgen een pop-up met de mededeling dat de voorwaarden van iTunes zijn veranderd en dat die eerst moeten worden geaccepteerd. Anders geen nieuw besturingssysteem en geen upgrades van apps. Kiest u maar wat u wilt.
Nou zijn er weinig mensen die graag algemene voorwaarden uitpluizen om te zien wat er is veranderd ten opzichte van de vorige versie. Veel makkelijker zou het natuurlijk zijn als Apple dat meteen aangeeft. Maar dat doet Apple (om onnavolgbare of zogenaamde ‘moverende’) redenen niet. Maar je kunt het natuurlijk wel vragen.
Dus gezocht naar het e-mailadres van Apple. Gelukkig heeft Apple een hele pagina vol met contactgegevens. Daar moet wel wat tussen zitten. Nee dus. Niet één bruikbaar e-mailadres; alleen maar op een onderwerp gerichte e-mailadressen.
Dan maar de algemene helpdesk van Apple gebeld. Een zeer vriendelijke jongen die de vraag wat er is veranderd in de algemene voorwaarden best begrijpt, ook best begrijpt dat ik niet al die voorwaarden eventjes doorlees (eenmaal gedownload blijken het 31 – schrijve: eenendertig – pagina’s te zijn) en alle mogelijke moeite voor me doet om achter der aanpassingen te komen. Maar hij komt er niet achter. En ik kan niet zeggen dat hij zijn best niet doet. Als tussenstand meldt hij op een gegeven moment dat aan de voorwaarden ook het privacybeleid (slecht 7 pagina’s) is gekoppeld en dat daarin naar verwachting de meeste veranderingen zitten. Hij stuurt een link van beide.
Ondertussen is hij nog enkele keren in gesprek met de supervisor die meer moet weten, maar er uiteindelijk kennelijk wat korzelig van wordt en hem op het laatst naar me terugstuurt met het definitieve antwoord dat er geen vergelijk mogelijk is omdat de vorige versie voorwaarden niet meer beschikbaar is bij Apple(!?), maar dat dat er niet zoveel toe doet omdat je de nieuwe voorwaarden toch gewoon moet accepteren. En anders? Ja, anders geen nieuw besturingssysteem en aangepaste apps.
Na een telefoongesprek van maar liefst 52 minuten is er maar één conclusie mogelijk: Apple weet niet wat er is veranderd in de voorwaarden, oftewel Apple kent zijn eigen voorwaarden niet.
Dat voelt vreemd. Wat ook vreemd voelt is dat een supermediabedrijf als Apple wel van iedere bij hem ingeschreven klant een e-mailadres verlangt, maar zelf niet over een e-mailadres beschikt waar je terecht kunt met een algemene vraag. Dat is de helpdeskmedewerker wel met me eens.
En waar niemand snel bij zal stilstaan is de dure les die je uit dit alles kunt trekken. Wie een duur apparaat (wat een computer van Apple is) koopt dat softwarematig wordt aangestuurd, heeft totaal geen zekerheid dat hij hier altijd gebruik van kan maken. Als de leverancier (in dit geval Apple) je binnenhaalt met aantrekkelijke toezeggingen in z’n algemene voorwaarden, maar een halfjaar later besluit die voorwaarden totaal te wijzigen (wij tappen van nu af aan al uw privégegevens en –data af of brengen voor het gebruik van onze software een forse prijs in rekening) is het slikken of stikken. Natuurlijk, je hebt de vrijheid om nee te zeggen, maar dan is je dure Apple-computer wel waardeloos geworden.
Eigenlijk zouden dergelijke voorwaarden maar één keer ter sprake mogen komen, namelijk op het moment dat je Apple-apparatuur aanschaft. Wie een dure iPhone koopt mag verwachten dat die een aantal jaren kan worden gebruikt en dat dat gebruik niet een maand later weer ter discussie wordt gebracht omdat Apple nieuwe voorwaarden presenteert.
Eenzijdig voorwaarden wijzigen nadat de koopovereenkomst is gesloten is ongepast gedrag. Óf Apple neemt het standpunt in: als wij de oorspronkelijke afspraken die wij tijdens de koop met u maakten wijzigen (wat het aanpassen van voorwaarden natuurlijk is), dan mag u uiteraard uw aankoopbeslissing heroverwegen en de koop ontbinden. Maar ja, dat doet Apple niet. Nee, wie eenmaal heeft gekocht gaat volgens Apple of gedwongen akkoord of legt de spullen in de kast.
PS
Toch maar eens een mail gestuurd naar het e-mailadres dat het meest voor de hand lijkt te liggen: contactus.nl@euro.apple.com. Het antwoord: “Met deze vraag dient u telefonisch contact op te nemen met Apple Care, de technische ondersteuning van Apple. Zij kunnen u hier meer informatie over geven en van dienst zijn.”
Het kringetje is rond.
» Alle Berichten, Consument » Apple kent zijn eigen voorwaarden niet
« Nieuwe regels voor veilig telebankieren: oude wijn in nieuwe zakken Trivago vindt niet het beste tarief »